zaterdag 20 januari 2018

Luit en duidelijk: Stathis Skandalidis Plays Gilbert Isbin


Iedere keer dat ik deze cd draai is het een verrassing wat ik er nú weer in hoor. Ja, luit. Dat is duidelijk! Werkelijk fenomenaal hoe lichtvoetig en transparant deze Griek, Stathis Skandalidis, de luit bestiert. Hoe hij de vele tempowisselingen in deze muziek speels volgt. Hoe hij de snelle loopjes uit de luie luit tovert. Slechts af en toe hoor je dat de luit het net niet bijbeent. Razend knap en wondermooi.

Ik heb begrepen van componisten dat het soms moeilijk is hun werk over te leveren aan uitvoerende musici, die hun werk wellicht niet helemaal begrijpen of bij gebrek aan virtuositeit onvoldoende recht doen. Maar omgekeerd vergt het van een componist heel veel moed om een werk in handen te geven van een virtuoos als Skandalidis. De transparantie van deze gracieuze Griek is namelijk genadeloos. Iedere onvolkomenheid in de compositie zou onmiddellijk ontmaskerd worden. En Isbin speelt zelf ook niet onverdienstelijk gitaar en luit, heb ik begrepen. dus…

Maar hij heeft het aangedurfd, Isbin. Volkomen terecht en met wat een schitterend resultaat!
Gilbert Isbin is een Vlaamse componist, gitarist en luitspeler. In zijn muziek combineert hij allerlei muziekstijlen. Ik hoor barok, middeleeuws, flamenco, hedendaags, neoklassiek, jazz, pop, volksmuziek. En de volgende keer dat ik de cd opzet hoor ik waarschijnlijk weer wat nieuws. Het grappige is dat je bij veel van de nummers kunt kiezen hoe je ze wilt beluisteren. Beluister je het als een rock & roll-nummer en dan hoor je rock & roll met wat verrassende middeleeuwse melodielijnen, jazz-tempowisselingen en barok-fraseringen. Maar beluister je hetzelfde stuk als een volkslied, dan hoor je een volkslied met verrassende wendingen en stijlkenmerken. Enzovoort enzovoort. 

Deze muziek blijft mij iedere keer weer boeien. Ik vind het trouwens wel veel concentratie vergen om er goed naar te luisteren. Het is beslist geen achtergrondmuziek. Maar ja, kan ik de heren een nog groter compliment maken dan dat? Ik vind het in ieder geval een ontdekking! Enneh, oh ja, prachtig opgenomen!

.No

Je kunt hier kijken en luisteren naar een live opname van een liedje van de cd:
In dit geval gaat het om een bewerking van een oud Vlaams volksliedje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten